maandag 11 juni 2012

Grootmoeders' tips : Gercuria De Kameel handcreme

Een hele tijd geleden zag ik in de plaatselijke supermarkt, je weet wel, zo eentje die niét Delhaize/Carrefour/Aldi of Lidl heet, maar nog uitgebaat wordt door de kleine zelfstandige, De Kameel handcreme liggen. Ik herinnerde mij dat mijn oma dit vroeger altijd liggen had en uit nieuwsgierigheid ging het schattig tinnetje dan ook mee in de winkelkar. Voor die 2,79 euro moest ik het ook niet laten. 
Mijn handen zijn de laatste maanden enorm droog dus zo'n vette creme komt wel van pas. Het komt waarschijnlijk door de grote hoeveelheid kalk die in het water zit hier op mijn kot in Gent. 






De verpakking is 'old skool', zeg nu zelf, hoeveel producten worden nog in een tinnetje gemaakt ? Afgezien van Rosebud Salve, Nivea Creme en Purol dan. Het lettertype en de tekening van de kameel doen me denken aan iets dat rechtsreeks uit een Kuifje strip kan komen. Op het deksel staat handcreme ( duh) en dan er onder ' voor zonnebaden'. Ik vermoed dat dit er nog steeds op staat omdat mensen in den ouden tijd veel buiten werkten, in de zon dus en na een lange werkdag hun handen degelijk moesten verzorgen. Het is maar een hypothese. 
Wat zit er allemaal in ? Alleszinds niet veel : Vaseline, Lanoline, Alcohol en Rosa Olie. Veel vette boel dus. Het is ook een echt vette handcreme. Niet zo eentje om snel eventjes je handen mee in te smeren. Zelf gebruik ik hem altijd voor het slapengaan, ik smeer er mijn handen en ellebogen mee in. Dit laat wel vetvlekken na ( uitwasbaar, maar toch ...) dus het is niet aan te raden om het komende kwartier iets aan te raken nadat je je poezelige handjes met deze hebt ingesmeerd. Of je moet er handschoentjes over doen.  De creme heeft een speciale geur die ik niet meteen kan thuisbrengen, het heeft iets chemisch en ouderwets over zich, maar het is niet storend. Verder is ie ook zuinig in gebruik, a little goes a long way.




Een echte musthave is dit niet. Vandaag de dag zijn we ook minder vette substanties gewoon dan onze voorouders. Zo'n vette producten worden niet vaak meer gemaakt denk ik. Maar als je in bent for some good old fashioned skincare, dan is dit een leuk item ! Te koop bij de apotheek voor 2,79 of eventueel online.

Kennen jullie nog zo van die typische producten die je oma/opa gebruikten ?
xoxo !

16 opmerkingen:

  1. Zo leuk dat je dit in je lokale supermarkt terug vond! Ik herinner me eigenlijk alleen vaseline, dat had mijn oma altijd staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is inderdaad oldschool om te zien, wel heel cute trouwens! Ik ben juist gek op vettige producten, puur omdat mijn handen stokdroog zijn. De substantie ziet er ook echt heel anders uit. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er inderdaad erg old school uit ! :) Leuk dat je die in de supermarkt hebt teruggevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er lekker ouderwets uit haha, maar daar houd ik juist wel van.

    Ik ontdekte je blog op veracamilla.nl en eigenlijk vind ik hem wel erg leuk! zullen we elkaar volgen? xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai hij ziet er inderdaad echt vet uit! En dan die 'voor zonnebaden' haha, echt grappig, zo'n onveranderde verpakking :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hele droge eczeem huid kan hier juist baat bij hebben :) maar lijkt me sowieso heerlijk zo'n old school product ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohja, deze ken ik ook van vroeger!! Voor mij heeft de blauwe pot nivea ook nog altijd iets nostalgisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alleen al voor de blikje zou ik de creme kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker old school! Echt grappig zeg dat het nog bestaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk potje, ik hou wel van die oude spulletjes. Btw weet je trouwens wat lanoline is ? Dat is het vet dat voorkomt in de wol van schapen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk!! maar lijkt me idd iets te vettig voor mij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lekker oldschool ziet het er in ieder geval wel uit ja! :d

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou dit old school tinnetje ook meteen in de winkelkar leggen. Al is het maar voor de verpakking. Love stuff like this...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb deze crème in "Kruitvat" gevonden.Ik doe hem op mn gezicht als ik een fietstocht maak.

    BeantwoordenVerwijderen