maandag 30 juli 2012

Reisverslagje Cyprus

Met een beetje vertraging : mijn reisverslagje van Cyprus !

Op woensdag 11 juli, vroeg in de morgen ( 2u45) stapte ik in de wagen samen met mijn bff Annelien om richting Zaventem te snorren alweer we om 6u55 opstegen voor een 3 1/2 hour flight naar the beautiful island of Cyprus. Eenmaal aangekomen werd al gauw duidelijk dat het a very hot week zou worden, de hitte was drukkend. Denk maar 45 °C. Dat is nog al wat anders dan ons Belgisch miezerweer. Tegen 13u lagen we aan het zwembad en dat zijn we blijven doen de rest van de middag én de volgende dag. Lekker lui zijn is leuk !

Op vrijdag hadden we een jeepsafari geboekt naar het schiereiland Akamas. Dit is een quasi verlaten stuk van Cyprus waar erg veel mooie natuur te vinden is. Als ik een tip mag geven, boek je uitstappen bij een lokaal agentje, er zijn altijd genoeg standjes buiten de hotels te vinden. Wij hebben bij een lokale agent de helft betaald van wat de prijs bij Jetair was. Zoiets kan al gauw tellen he. We zaten in een jeep met 4 Russische vrouwen die geen woord Engels konden en 4 Britten die dan weer teveel klaagden. Maar, het werd een mooie dag. We bezochten een kerkje, zagen een schip dat er een jaar geleden gestrand was en er nog steeds ligt, lagen op het strand in een verlaten baai, bezochten de baden van Aphrodite ( dat meer een mini bad was). We reden door een verlaten Turks dorpje hoog in de bergen, zagen Lara Bay waar reuzeschildpadden komen om hun eieren te leggen en sloten de dag af met wat zonnen op een ander mooi strand en een zwembeurt in de appelblauwzeegroene zee ! Het was een leuke dag, erg vermoeiend maar zeker de moeite !

Zaterdag trokken we richting Paphos, het stadje waar ons hotel gelegen was. Via de boardwalk langs de zee was het een kwartiertje wandelen. Door de verzengende hitte werd het een half uur. Paphos is een klein pittoresk vissersdorp dat tegenwoordig vooral toeristische allures heeft. Er zijn heel wat leuke restaurantjes en bars te vinden en de jachthaven is erg mooi om te zien. Er staat een kleine burcht waar we heel even op zijn geweest. Het heeft zowat de grootte van een schoendoos, maar voor die 1,70 euro die we betaalden, was dat nu ook zo erg weer niet. Een beetje verder lag een groot stuk land met archeologische resten en mozaïeken op. Hier betaalden we 3,4 euro voor, still cheap. Er was ons gezegd dat je er zeker 2 uur voor nodig hebt. Wij hielden het een half uur uit. Op heel de oppervlakte was er geen centimeter schaduw te vinden en dat was in 42 ° C en een brandende zon, een beetje teveel van het goede voor ons. Nuja, ik heb al zoveel archeologische Romeinse resten gezien in mijn leven, dat lijkt toch allemaal op elkaar #winkwink. De rest van de dag brachten we al luierend door aan het zwembad. Ik ben normaalgezien heen zo'n zwembadhanger en kan ook geen kwartier stil liggen in de zon, maar deze keer heb ik er een goeie gewoonte van gemaakt om altijd met de helft van mijn lichaam in de schaduw te liggen. Zo geraak ik ook niet oververhit. Ik heb nu eenmaal een bleek velletje dat snel verbrandt, dus het was opletten.

Ook op zondag was het weer een beetje luieren, we trokken tegen de avond naar Paphos om iets te gaan drinken met de mede - Vlamingen die we hebben ontmoet in het hotel en die ook op ons vliegtuig zaten. We hebben met hen alleszinds een paar leuke avonden doorgebracht. Socializen op vakantie is leuk !

Maandagochtend vroeg namen we de bus naar de Tombs of the Kings, waar oude tombes gelegen zijn van de rijken. Niet van koningen zoals de naam doet vermoeden. Ook hier hadden we het snel gezien, al viel de hitte  mee omdat het nog vroeg was. Toch was ik blij dat ik mijn hoed mee had ! Daarna namen we de bus naar het oude stadsgedeelte van Paphos waar een marktje een aanrader zou zijn volgens de jetair - hostess. Daar aangekomen bleek dat het gewoon zo'n overdekte hal was vol standje met brol voor toeristen. We hebben er wel even rond gelopen maar dat is echt niet de moeite. Het is gelegen in Kato Paphos, voor wie daar nog es zou heen trekken. We liepen nog wat rond in het oude stadsgedeelte maar er is eigenlijk niet veel te zien, behalve dan een mooi uitzicht over de stad en de zee. In de namiddag was het weer lazytime en 's avonds cocktails aan 2 euro in de bar ! De laatste dag besloten we ook terug de luieren aan het zwembad. Ik had graag Limassol bezocht, een belangrijke havenstad op een uurtje van Paphos, maar mijn vriendin zag dat niet zitten. Ook Nicosia, de enige verdeelde hoofdstad ter wereld, wilde ik graag zien. Again, mijn vriendin zag dat niet zitten, de luie doos ! Geen erg, dat was 2 uur in de bus, onze Vlaamse vrienden hebben het gedaan en de airco van hun bus was stuk. Needless to say dat zij letterlijk gekookt waren toen ze er uit kwamen. Misschien dan toch zoveel niet gemist. De laatste avond brachten we gezellig door in de hotelbar met onze nieuwe vrienden en zo sloten we een toffe vakantie af met een paar cocktails ! Of  op zijn minst, dat dachten we.

Dinsdagavond hadden we al bericht gekregen dat de vlucht was verzet van 11u50 naar 13u20. Een beetje vervelend, maar ok, we can live with that. Wij stonden vroeg op woensdagmorgen, op het gemak ontbijten, uitchecken en wachten op de bus. Vergeet het maar. Na het ontbijt stond de jetair hostess aan de receptie om mee te delen dat de vlucht met minstens 4u was vertraag en men wist nog niet wanneer men ons kwam halen. #hoera. Ondertussen zaten we met de 3 Vlaamse koppels, die samen met ons de enigen waren uit ons hotel die die dag vertrokken met Jetair, te wachten in de lobby. Om 12u moesten we uit de kamer en we gingen niet voor 17u vertrekken. Dan maar koffers beneden gezet, wat kleren aan de kant gelegd, bikini terug aan en hop het zwembad weer in. Wat doe je anders in zo'n weer ? Het is natuurlijk niet even veel genieten als je weet dat je vertrekt maar niet wanneer. We spraken af dat om het half uur iemand naar de receptie zou gaan om te checken als er nieuws was. Zo gezegd zo gedaan, de vrouw aan de receptie kwam gek van ons. Maar om 14u30 kwam het verlossende woord, we werden opgehaald om 17u en het vliegtuig vertrok om 19u40. Ondertussen had mijn mama al op teletekst gezien dat ons vliegtuig zou aankomen om 23u in Brussel, wat idd klopte. Een tip dus mocht je dit ooit tegen komen, laat iemand jouw vluchtnr opzoeken op teletekst of de website van Brussels Airport. Zo weet je op zijn minst toch iéts. Op de luchthaven dwaalden we even rond in de winkeltjes, heel veel leuke travel exclusives gezien maar niets gekocht ( flink he !) en dan wachten op de vlucht. Maar ook die liet op zich wachten. Uiteindelijk konden we boarden maar pas om 20u30 vertrekken. En zo werd het altijd maar later en later. Wel leuk, ons oorspronkelijk vliegtuig was defect dus men had een ander gechartered maar dit was een vliegtuig voor lange afstandsvluchten. Met andere woorden, veel te groot voor het aantal personen dat met een kleiner vliegtuig is gekomen. We mochten zitten waar we wilden en met ons achten stationeerden we ons helemaal achteraan in het vliegtuig, lekker rustig. Ik had vier zeteltjes voor mezelf waar ik me heb gelegd om te slapen. Niet zo comfortabel maar het is beter dan niets. Om middernacht Belgische tijd stapten we eindelijk van het vliegtuig. Alleen, de miserie was nog niet voorbij. Doordat we zo laat aan kwamen konden we de trein niet meer nemen dus zijn mijn ouders om ons gekomen. Maar, door de werken aan Aalst zaten zij al urenlang in de file ook. Dus mochten we nog wat langer wachten. Om 1u werden we uiteindelijk opgehaald en om 2u30 zat ik in mijn bedje alwaar ik genoot van een lang schoonheidsslaapje. De terugreis was dan misschien vol hindernissen, ik heb alleszinds genoten van mijn vakantie en kan Cyprus zeker aanraden. Maar als ik nog eens ga zal het in het voorjaar of najaar zijn, de zomermaanden zijn té heet. Op die manier is het minder aangenaam om een activiteit te doen en zelfs ongezond. Ik ben blij met de zonnestralen die ik heb opgevangen en ben naar huis gekomen met een hoofd dat leeg was en klaar voor de volgende uitdaging : werk zoeken !

Wat zijn jouw vakantieplannen of ben je al op reis geweest ?

xoxo !

1. Dat ziet er een hele leuke reis uit ! :)

2. Wauw, wat een amazing pictures! Ik ga helaas niet op vakantie, blijf oud en vertrouwd in Nederland. ^^

3. Zalige foto's! Heb meteen zin om ook op reis te gaan :)

4. gaaf!!! maar 45 graden is wel heel warm :P wij zijn een paar jaar geleden ook in Cyprus geweest, maar hebben toen niet zo veel gedaan :P

5. Super! Lijkt me echt geweldig! Mooie foto's!

6. klinkt heerlijk!

Doe mee met mijn GIVE AWAY
    En win een mooi T-shirt van Wulterkensclothing.com

7. Cyprus staat nog op mijn 'te bezoeken' lijst. Lijk me in het voorjaar prachtig als alles in bloei staat! Fijn verslag! Btw: effe terzijde; de hostess heeft heel vaak ook geen info betreffende vluchtijden bij vertragingen omdt die vaak vanuit BE moet komen...heb dit werk zelf lang gedaan :)

8. super! leuke foto's, en 2 knappe madammen. socializen is idd leuk, lekker eten, zonnetje en dat zwembad zag er super uit! blij dat je genoten hebt meid!

9. Klinkt geweldig! Jullie zien er echt super uit! :)

Ik wil ook graag nog eens naar Cyprus, zou ook naar Limmasol en Nikosia gewild hebben maar goed, luieren is ook noodzakelijk. Griekenland is echt HOT HOT HOT he, in de zomer! Op Santorini waaide het wel lekker, we zaten echt aan het strand dus dat maakte het superdraaglijk.